top of page
  • תמונת הסופר/תmaoreli

מהי שיטת קון מארי

"החיים שלנו מתחילים באמת ברגע שכל הבית שלנו מסודר ומאורגן.

זה לא אומר שאתם צריכים להתחיל לזרוק עכשיו דברים.

להפך, הרעיון הוא לדעת לזהות בדיוק איזה חפצים מציפים אושר בליבכם.

כשתיפרדו מאותם החפצים שאינם מסבים לכם אושר, תוכלו לחיות את סגנון החיים שתמיד חלמתם עליו ושרציתם בו.

אם אתם בטוחים שחפץ כלשהו מעורר בכם אושר, שמרו עליו, על אף מה שיגידו אחרים; גם אם אותו חפץ איננו מושלם. כאשר תתייחסו לאותו חפץ בכבוד, באהבה ובהערכה, ערכו יהיה מעבר לכל מחיר, ותיסלל בפניכם הדרך לשמור על עצמכם, ממש כמו על החפצים שלכם – בכבוד, באהבה ובהערכה.

כדי לזהות אילו חפצים מעוררים בכם אושר, עליכם להבין מי אתם בשליחות החיים האלה. דעו את עצמכם. מה מעורר בכם אושר? כאשר תצליחו לזהות אילו חפצים מעוררים בכם אושר, תרכשו מיומנות חדשה שתעזור לכם לקבל החלטות בכל תחומי החיים. נקודת המבט שתגלו בתהליך הזה תשקף לא רק את הכוח המניע של סגנון החיים שלכם, אלא גם את יכולת החיים להאיר לכם.

בסיום תהליך סינון החפצים וההבנה מאילו מהם הגיע הזמן להיפרד, תישארו עם מעט חפצים, וזה בסדר. הטרגדיה האמיתית היא לא החוסר בחפצים, אלא להיות מוקפים בחפצים שאינם מעוררים בכם אושר כלל.​

זכרו, נפתחת בפניכם הזדמנות להכניס אושר חדש הביתה, והפעם לעשות זאת בתהליך מודע יותר.

בסופו של דבר נחוצים רק שלושה כישורים כדי להביא את הבית לסדר ולארגון האידיאלי – היכולת לשמור רק את מה שמעורר בנו אושר, היכולת לוותר על כל השאר, והיכולת להחזיר כל חפץ למקום שלו" (מארי קונדו, "שמחה בלב").


מחקרים מוכיחים כי ישנו קשר ישיר בין בית מסודר ומאורגן לבין האושר שלנו.

רק בבית מסודר נוכל לנהל את החפצים שלנו ולשלוט עליהם, ובכך יוקל לנו בחיי היום־יום.

שיטת קון מארי, שיטה יפנית לסידור הבית, מוצאת קשר ישיר בין יכולת התפקוד והאושר שלנו, לבין חלל נקי מחפצים שאין לנו שימוש בהם או חפצים שלא מעוררים שמחה בליבנו.

שיטת קון מארי וסוד הקסם היפני, מאתגרת את משמעות החפצים סביבנו ומעודדת אותנו לשאול את השאלות העמוקות ביותר בנוגע לעצמנו ובנוגע לחיים שאנחנו באמת רוצים לחיות. רק מהמקום הזה נוכל להתחיל להבין אילו חפצים לשמור ומאילו להיפרד.

הבית שלנו הוא המקדש שלנו, וכל אזור בו חייב להיות טהור אנרגטית מבחינת האמונות שלנו, החוויות שלנו ומי שאנחנו.

אם נוותר על החפצים שאנחנו לא אוהבים או שמקושרים אצלנו לדברים שלא עולים בקנה אחד עם מי שאנחנו, אט־אט ייחשפו לפנינו הדברים שאנחנו אוהבים, וכך גם יתגלה סגנון החיים שאנחנו שואפים כל כך להגיע אליו.

הדרך לסגל את סגנון החיים הזה מתחילה בבית שלנו.

השאלה האמיתית בעצם איננה מאילו חפצים אנחנו רוצים להיפטר, אלא איזה אדם אנחנו שואפים להיות, ואיך החפצים שבבית שלנו משקפים את האדם הזה ויתמכו בנו להגשים את שאנו מבקשים לעצמנו.


אנחנו נוטים לתפוס את החפצים שלנו כאובייקטים דוממים, כאשר בפועל החפצים שלנו, על פי שיטת קון מארי, הם בעלי רוח. הם פועמים בנו, מעוררים בנו אנרגיות וזיכרונות שלא בהכרח משרתים אותנו או נחוצים לנו כדי לממש את העתיד שאנחנו מבקשים לעצמנו. לכן חשוב להתייחס לחפצים שלנו כאובייקטים חיים לגמרי, שמשפיעים עלינו יום־יום, גם אם אנחנו לא מודעים לכך.


פעמים רבות אנחנו שומרים חפצים רק כי שילמנו עליהם כסף, אבל בפועל הם מאוחסנים ללא כל שימוש. למעשה אנחנו משלמים עבורם מחיר כפול – פעם אחת עבור “שכירות” של מקום אחסון יקר, ופעם שנייה עבור חוסר היכולת לתת לעצמנו דרור לשחרר חפצים שמעיקים עלינו. שיטת קון מארי לסידור הבית היא תהליך שיש לו התחלה, אמצע וסוף. התהליך הוא אירוע מכונן, חגיגי ושמח בחיינו ועלינו להתייחס אליו ברצינות הראויה, כפי שנתייחס לכל אירוע שאותו אנחנו תופסים כחשוב.

סידור הבית בשיטה היפנית הוא תהליך שמתחיל בהוקרת תודה. קודם כול לבית שלנו שמעניק ביטחון והגנה לנו לחפצים שסביבנו, ואחר כך לחפצים שלנו. קון מארי, שיטה יפנית לסידור הבית, הוא תהליך משנה חיים שמבטיח לנו אושר אמיתי והקלה, בעיקר אם הוא מתרחש עם ליווי צמוד ומבוקר מצד יועצת קון מארי מוסמכת.

שיטת קון מארי הינה שיטה מהפכנית לסידור וארגון הבית.

ייתכן שהיא נובעת מהצורך לסדר ולארגן את הבית שלנו, אבל בפועל היא הזמנה

לצאת למסע אישי לעבר אושר אמיתי בחיים שבחרנו לנו.

הסידור והארגון של החפצים, לפי שיטת קון מארי, הם רק תחנה בדרך לשם.

השיטה סחפה מיליונים מהרגע שפורסמה בעולם, ועד כה לא הומצאה שיטה אחרת שהצליחה לגבור על הצלחתה המסחררת.

ולמה? כי היא הרבה מעבר לשיטה לסידור וארגון, זו למעשה פילוסופיית חיים.

שיטת קון מארי עובדת מבפנים החוצה. לעומת שיטות אחרות לסידור וארגון שמתרכזות בחפצים עצמם, היכן למקמם או איך,

שיטת קון מארי מתרכזת בנו, בני האדם, ושואלת מי אנחנו רוצים להיות.

אילו חיים אני מבקשים לעצמנו במתנת שליחות החיים הזו,

אם אנחנו אמיצים מספיק כדי להגשים את החיים שחלמנו עליהם,

אם נאפשר לבית שלנו לעזור לנו להגיע לשם.

לפי השיטה, הרבה לפני שנתמודד עם הסידור והארגון, עלינו להתמודד עם עצמנו ולתת לשאלות המהותיות האלה להנחות אותנו בתהליך.

שיטת קון מארי קוראת לנו להתחייב לסדר ולארגן את כל הבית מתוך הבנה שמדובר בתהליך עם התכווננות ורצינות ראויות, שנעשה פעם אחת, מתוך חיבור מושלם ללוח החזון שלנו ובתחושה חגיגית.

שיטת קון מארי עובדת מהגוף ולא מהראש. ככזו, היא מבקשת מאיתנו לבחון את התגובות הפיזיות שלנו כלפי החפצים שסביבנו, כאשר נתלבט בשאלה אילו חפצים להשאיר ומאיזה להיפרד. בעוד ששיטות אחרות שואלות אם אנחנו זקוקים לפריט כלשהו, שיטת קון מארי שואלת איך הגוף שלנו מגיב לאותו הפריט: האם תגובת הגוף שלנו חיובית או שלילית? האם אנו חשים אושר כאשר אנו במגע עימו?

שיטה זו, בשונה משיטות סידור אחרות, אינה מבוססת על מיקום, אלא על חלוקה לקטגוריות – ביגוד, ספרים, ניירת ועוד. רק אחרי שנסיים למיין כל קטגוריה, נתפנה לחשוב על אמצעי אחסון עבורה. שיטת קון מארי אינה מעודדת אותנו לחשוב על אמצעי האחסון לפני שעברנו על כל חפצי הבית.

שיטת קון מארי מציגה שיטת קיפול בגדים ייחודית מאוד שמתאפיינת באחסון אנכי. יש לכך שלוש סיבות: מניעת עומס על הפריט המאוחסן, שמירה על הסדר בעת שליפת הפריט מהארון, ומעל הכול – הענקת הכבוד הראוי לכל פריט ופריט.


בספטמבר 2019 הוכשרתי להיות יועצת קון מארי מוסמכת בישראל, וכיום אני מלווה לקוחות רבים בתהליך סידור וארגון ביתם, תהליך שהוא מסע משנה חיים - הן בבית והן בנפש.




bottom of page